Sunday, July 31, 2011

ramadan al-mubarak+terawih..

Posted by yana_wee at 6:46 PM
Reactions: 
0 comments

Ramadan tiba lagi...
dan aku menyambutnya lagi sekali disini..
ya..masih disini...
kiranya...
tahun kedua berpuasa di Kota Kuala Lumpur nie...
orang lain puasa pertama bersama keluarga..
aku..?
dengan kawan2 kat sini...
cuba untuk berfikir positif..
seronok yer...!
hrmmm..
anyway..harapan aku untuk ramadan tahun nie..
aku harap dapat buat solat terawih sebanyak yang mungkin..
tak semestinya kita kena berjemaah kat masjid or surau kan?..
sendiri pun boleh kan..
Alhamdulilah...
secara perlahan-lahan aku cuba mengubah diriku ini...
semoga aku kuat...
orang kata semakin kuat kita nak jadi baik..
semakin besar lar pangkat syaitan yang goda kita..
harap-harap aku dapat mengharunginya...
lagipon bulan ramadan nie kn..
syaitan kena ikat...
hanya nafsu yang menghalang...
so banyak-banyak la aku nak buat amal...
hihihi...
lagi satu!!
aku nak share something nie..
fadilat terawih jek...

Diriwayatkan oleh Saiyidina Ali (r.a.) daripada Rasulullah S.A.W., sebagai jawapan dari pertanyaan sahabat-sahabat Nabi S.A.W. tentang fadilat (kelebihan) sembahyang sunar terawih pada bulan Ramadan :

Malam 1 - keluar dosa-dosa orang mukmin pada malam pertama sepertimana ia baru dilahirkan, mendapat keampunan dari Allah.

Malam 2 - diampunkan dosa-dosa orang mukmin yang sembahyang terawih serta kedua ibubapanya (sekiranya mereka orang beriman)

Malam 3 - berseru Malaikat di bawah ‘Arasy supaya kami meneruskan sembahyang terawih terus menerus semoga Allah mengampunkan dosa engkau.

Malam 4 - memperolehi pahala ia sebagaimana pahala orang-orang yang membaca kitab-kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.

Malam 5 - Allah kurniakan baginya pahala seumpama orang sembahyang di Masjidilharam, Masjid Madinah dan Masjidil Aqsa.

Malam 6 - Allah kurniakan pahala kepadanya pahala Malaikat-malaikat yang tawaf di Baitul Ma’mur (70 ribu Malaikat sekali tawaf), serta setiap batu-batu dan tanah-tanah mendoakan supaya Allah mengampunkan dosa-dosa orang yang mengerjakan sembahyang terawih poda malam ini.

Malam 7 - Seolah-olah ia dapat bertemu dengan Nabi Musa serta menolong Nabi ‘Alaihissalam nenentang musuh ketatnya Fir’aun dan Hamman.

Malam 8 - Allah mengurniakan pahala orang sembahyang terawih sepertimana yang telah dikurniakan kepada Nabi Allah Ibrahim ‘Alaihissalam.

Malam 9 - Allah kurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hambanya seperti Nabi Muhammad S.A.W.

Malam 10 - Allah Subhanahuwata’ala mengurniakan kepadanya kebaikan di dunia dan di akhirat.

Malam 11 - Keluar ia daripada dunia (mati) bersih daripada dosa seperti ia baharu dilahirkan.

Malam 12 - Datang ia pada hari Qiamat dengan muka yang bercahaya (cahaya ibadatnya).

Malam 13 - Datang ia pada hari Qiamat dalam aman sentosa daripada tiap-tiap kejahatan dan keburukan.

Malam 14 - datang Malaikat menyaksikan ia bersembahyang terawih, serta Allah tiada menyesatkannya pada hari Qiamat.

Malam 15 - Semua Malaikat yang menanggung ‘Arasy, Kursi, berselawat dan mendoakannya supaya Allah mengampunkannya.

Malam 16 - Allah subhanahuwata’ala tuliskan baginya terlepas daripada neraka dan dimasukkan ke dalam Syurga.

Malam 17 - Allah kurniakan orang yang berterawih pahalanya pada malam ini sebanyak pahala Nabi-Nabi.

Malam 18 - Seru Malaikat : Hai hamba Allah sesungguhnya Allah telah redha kepada engkau dan ibubapa engkau (yang masih hidup atau mati)

Malam 19 - Allah Subhanahuwata’ala tinggikan darjatnya di dalam Syurga Firdaus.

Malam 20 - Allah kurniakan kepadanya pahala sekelian orang yang mati syahid dan orang-orang solihin.

Malam 21 - Allah binakan sebuah istana dalam Syurga daripada nur.

Malam 22 - Datang ia pada hari Qiamat aman daripada tiap-tiap dukacita dan kerisauan (tidaklah dalam keadaan huru-hara di Padang Masyar).

Malam 23 - Allah Subhanahuwataala binakan kepadanya sebuah bandar di dalam Syurga daripada nur.

Malam 24 - Allah buka peluang 24 doa yang mustajab bagi orang berterawih malam ini, (elok sekali berdoa ketika dalam sujud)

Malam 25 - Allah Taala angkatkan daripada siksa kubur.

Malam 26 - Allah kurniakan kepada orang berterawih pahala pada malam ini seumpama 40 tahun ibadat.

Malam 27 - Allah kurniakan orang berterawih pada malam ini ketangkasan melintas atas titian Sirotolmustaqim seperti kilat menyambar.

Malam 28 - Allah Subhanahuwataala kurniakan kepadanya pahala 1000 darjat di akhirat.

Malam 29 - Allah Subhanahuwataala kurniakan kepadanya pahala 1000 kali haji yang mabrur.

Malam 30 - Allah Subhanahuwataala beri penghormatan kepada orang berterawih pada malam terakhir ini yang teristimewa sekali, lalu berfirman:

"Hai hambaKu : makanlah segala jenis buah-buahan yang engkau ingini hendak makan di dalam syurga, dan mandilah engkau dariapda air syurga yang bernama Salsabila, serta munumlah air daripada telaga yang dikurniakan kepada Nabi Muhammad S.A.W. yang bernama ‘Al-Kauthar’."

so..begitulah fadilat yer...
indah kan?..
semoga kita sama-sama dapat menjalani ibadah puasa dengan penuh berkat..
amiiiiiinnnn...




24 July....

Posted by yana_wee at 6:41 PM
Reactions: 
0 comments


24 July 2011....
hari bertunangnya kawan saya...
nama dia Aliana bte Yacob..
tapi saya tak dapat datang...
minta maaf awak..
semoga jodoh aliey dan bakal suami panjang..
hingga ke syurga...
dan menjadi ketua bidadari pada suami cik aliey di syurga nanti...
aminnnnnn...
ucapan macam dia nak kawen je,...hihihi..

Sunday, July 17, 2011

nisfu syaaban...

Posted by yana_wee at 1:04 AM
Reactions: 
0 comments

adoi...
aku sendiri terlupa...
malam nie malam nisfu syaaban...
apa boleh buat...
terlupa sesangat...
tapi rasanya masih sempat lagi kot untuk aku buat apa yang patut...
tapi rugi yer saya....
saya cuba yerk...
cuba untuk berubah....
InsyAllah...
masih sempat lagi rasanya...
hrmmmm...

kelebihan bulan Sya'aban:

1. Sesiapa berpuasa sehari dalam bulan Sya'aban maka Allah haramkan tubuhnya dari api neraka dan dia akan menjadi teman kpd nabi Allah Yusof didalam syurga.

2. Riwayat dari Osman Bin Abi Al-As, Sabda Nabi Muhammad (saw) : pada malam nisfu sya'aban setelah berlalu 1/3 malamnya, Allah turun ke langit dunia lalu berfirman : adakah orang-orang yang meminta maka Aku perkenankan permintannya, adakah orang yang meminta ampun maka aku ampunkannya, adakah orang yang bertaubat maka aku terima taubatnya dan diampunkan semua orang mukmin lelaki & perempuan , melainkan orang yang berzina atau orang yang berdendam marah hatinya kepada saudaranya.



Saturday, July 16, 2011

Posted by yana_wee at 11:11 PM
Reactions: 
0 comments


kadang-kadang...
orang yang kita suka tu.....
bole jadi orang yang paling kita benci...
dan....
orang yang kita benci....
bole jadi orang yang paling kita sayang....
tapi sekarang nie aku tak benci sesiapa pun...
hrmmm...
cuma benci perasaan sekarang nie je...
:(
hate you...
at last...
i admit it...


Kota Iskandar

Posted by yana_wee at 10:32 PM
Reactions: 
0 comments


Lihatlah gambar saya di Johor Bahru...
ketika selepas pulang menghadiri majlis walimatulurus kawan saya...
sekurang-kurangny hilang jugak tekanan saya...
terima kaseh kawan-kawan saya yang sudi melayan kawan awak nie...
wink...Luv U'll damn much...
sayu nak pulang ke KL esok...
rasa macam mau pulang lagi minggu depan...
sebab minggu depan kawan saya lagi seorang pulak tunang...
aik...sorang demi sorang yang melangkah ke kehidupan baru...
saya bila lagi?...
rasanya macam tak kan menuju ke kehidupan itu je...
apa pun sekarang nie saya hanya mampu berserah pada takdir saya...
kalau umur panjang kahwinlah...
kalau tidak...
sekurang-kurangnya saya pernah menikmati perasaan indahnya percintaan itu...
sekian...time kaceh...
owww..ya...take a look orite...


















Thursday, July 14, 2011

syurga cinta.....

Posted by yana_wee at 5:19 PM
Reactions: 
0 comments

"Kadang-kadang Allah sembunyikan matahari,

dia datangkan petir dan kilat,

kita tertanya-tanya ke mana perginya matahari,

rupa-rupanya Allah memberikan kita pelangi..."


"andai seseorang itu pernah hadir dalam hidup saya,

dan terpaksa meninggalkan saya kerana sesuatu sebab,

saya redha kerana dia pernah membahagiakan saya..."


"Jodoh telah ditentukan oleh Allah,

saya sebagai hamba-Nya perlu berusaha,

dan tawakal supaya mendapat jodoh

yang disenangi Allah.."


aku suka sangat dengan ayat dari filem Syurga Cinta nie taw...

best sangat...

kadang-kadang membuat aku menjadi lebih kuat hadapi semua yang berlaku...

dalam hidup aku....

Saturday, July 9, 2011

yakin...

Posted by yana_wee at 8:56 PM
Reactions: 
0 comments


dengan yakin dan pasti...
saya takkan balik pada dia...
walau...
sesiapa pun...
hahaha...
awak yang lama tu..
cuma melayan je...
tau awak cuma mahu menduga..
thanks la ea beb...
besh...besh...
sekian....




Sunday, July 3, 2011

soULmate....

Posted by yana_wee at 7:17 PM
Reactions: 
0 comments
soulmate tu apa ek?...kadang-kadang aku sendiri tak paham maksud dia...
tapi mengikut kamus dalam kepala otak aku yang tak berapa gemius nie...
aku nak istilahkan dia sebagai seseorang yang membuatkan kita rasa bahagia bersama dia dan selesa sangat...boyfren ke? bagi aku tak semestinya...
sejujurnya...soulmate aku dah lama tak ada dalam hidup aku...
dia dah lama pergi,,,hrmmm..pergi dengan orang lain...
tapi yang pasti bagi aku...
hanya dia seorang je yang membuatkan aku rasa selesa sangat bersama dia...
cuma dia...
perasaan tu takkan sama seandainya aku bersama orang lain...
memang takkan sama...
anyway kenapa aku tiba2 bercerita pasal soulmate nie?...
alasannya adalah....
semalam aku bermimpi si sang mantan nie...
tak tau kenapa...
yang peliknya dia bagi aku gelang...
aku tak de la nak percaya sangat benda2 tahyul nie....
tapi secara kebetulannya...
keesokkan harinya...
aku dapat satu panggilan telefon dari seseorang yang aku tak kenali...
time tu aku de kerja luar sikit...
tersangatlah terkejut..
apabila suara yang jauh nun disana...
adalah...
suara si sang mantan rupanya...
bergetarlah jantung nie...
tapi berpura-pura line clear je...
tak bole tunjuk sangat...
nanti cakap aku nak sangat kat dia pulak...
well...
apa yang membuatkan aku happy...
akhirnya dia call aku...
and dia still mampu buat aku tersenyum...
walaupun dia pernah menyakitkan hati aku yang amat sangat...
sekarang nie...
kita berserah saja pada takdir...
dia pernah buat aku sakit dengan teruk sekali...
tak semudah huruf A B C aku akan percaya pada kata-kata dia....
sekian terima kasih...


 

dear dede... Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review